Scheepsrapporten

Scheeprapport kotter "Johannes " SL 27

22 juni 2005
Wind: Zuid 2 bft
Golfhoogte: < 0,5 meter
Kanaal: 16
Melding: Mayday Mayday Mayday
Brand aan boord.

Visserschip: "Johannes" SL 27
Callsign: PENZ
Lengte : 40,20 meter
Breedte: 9,00 meter
Diepgang: 5,12 meter
Positie: 53-07'0 N 004-15'0 E

Om 15.15 uur krijgt de "Alphonse Letzer", die op dat moment de "Waker" vervangt,
de opdracht om naar het visserschip "SL 27" Johannes met callsign PEZN te gaan,
die in positie 53-07'0 N 004-15'0 E in brand staat.

Om 15.25 uur is de "Alphonse Letzer" ontmeerd en zet koers richting van het visserschip.
Inmiddels zijn al diverse schepen onderweg richting de "SL 27". De bemanning is al in
veiligheid gebracht door het sportvisbootje "Het Sop", deze zet later de bemanning over
op de "Hr.Ms Van Nes".

De "Hr.Ms Van Nes" is de On-Scene Coordinator en inmiddels zijn ook de
"Typhoon", "Tempest en de reddingboten "Graaf van Bylandt", "Beursplein 5"
en de "Johannes Frederik" ter plaatsen.

Het betonningsvaartuig "Terschelling" is dan al bezig het vuur te bestrijden en ook zijn er
diverse vliegende eenheden worden op pad gestuurd en even later arriveerd
de "Visarend" ook.
Omdat er geen gevaar meer is voor de bemanning van de "SL 27" worden
twee reddingbotenen de toegesnelde visserschepen bedankt.

Nadat de brand redelijk onder controle is gaat de kapitein van de "SL 27" met de
marine helikopter vanuit de lucht een kijkje nemen.

Om 17.30 uur word de kapitein aan dek van de "SL 27" neergelaten, gevolgd
door mensen van rederij Noordgat.

Om 17.40 uur komt de "Alphonse Letzer" aan op locatie, maar hoeft niet in actie te komen
omdat er op dat moment geen gevaar is voor de omringende platformen en scheepvaart.

Later komt ook nog de "Arca" van Rijkswaterstaat op locatie. In overleg wordt besloten
tijdelijk te stoppen met blussen omdat men niet weet wat voor invloed het blussen heeft op de stabiliteit van de "SL 27" en kan men ook op die manier bekijken of het vuur weer oplaait.

Nadat bekend is geworden dat rederij Noordgat van Terschelling het bergingscontract
heeft gekregen en het vuur niet meer aanwakkert, wordt er een begin gemaakt met
verwijderen van de visnetten die op dat moment nog gevuld met vis buitenboord hangen.
De "Terschelling" beschikt over een grote kraan en neemt de netten aan boord.

Om 19.35 uur komt de sleepboot "Noordgat" aan op locatie en maakt
na het verwijderen van de netten een sleepverbinding met de "SL 27".

Na overleg met de kustwacht gaat de "Noordgat" met de "SL 27" onder
begeleiding van de Terschelling richting Stellendam.

De foto's zijn gemaakt door:
Betonningsvaartuig "Terschelling" en Huib Trommel.




[terug naar de scheepsrapporten]